Sted / Rom
Moss Kunstgalleri

Møt "Slemme jenter" forfatter Monica Goksøyr

Mossebibliotekenes Venner inviterer Monica Goksøyr til Moss

Lørdag 30.november kl.15, i Moss Kunstgalleri bak Moss kirke ved lekeplassen i sentrum.

Forfatterbesøket er en del av prosjektet Fargerik Møteplass som er muliggjort med statlige midler til støtte for integrering av nye kulturer til Moss. Novellesamlingen «Slemme Jenter» kan anbefales til unge voksne så vel som eldre lesere. Kom og møt forfatteren!

- Nå føler jeg meg stolt over å skrive om thailandske vaskedamer og fremmedgjorte byråkrater! Det er Monica Goksøyr som utbryter dette når hun i mai i år blir tildelt LOs litteraturpris.

Hun ble hedret med Tarjei Vesaas’ debutantpris høsten 2023 for denne boka. Det er en norsk litteraturpris som blir delt ut til den beste unge norske skjønnlitterære debutanten det siste bokåret, etter innstilling fra det litterære rådet i Den norske Forfatterforening.

Våre liv, våre møter og våre valg
Novellesamlingen har tekster som setter tankene tilbake til tidligere leser-opplevelser med Tarjei Vesaas og Torborg Nedreaas: «Fuglane», «Isslottet» og  «Av måneskinn gror ingenting».

I flere av novellene har personene to kulturer med seg i oppveksten i et kystmiljø i Norge. Senere i livet er de del av storbykultur eller akademiker-atmosfærer. Goksøyr fletter opplevelser fra barndom og ungdom inn i nåtid, og viser hvordan de former oss til å bli de menneskene vi framstår som. I den voksnes tilværelse viser hun fram en hjelpeløshet, en slags skam overfor fortiden. Selv med all mulig utdanning kan vi plutselig bli stående avkledd og sårbare. Fortellerstemmen er nådeløs og avslørende i sine beskrivelser, men fortellingene handler også om å ta egne valg i eget liv. Tekstene er en kilde til mer innsikt i magien rundt våre liv. Hva er - hva gjør – hva blir – hvorfor?