Om dette arrangementet

Gratis for medlemmer, andre kr 100,-
Bibliotek

Foredrag med Tormod Heier

Forfatterkveld i regi av Rygge biblioteks venner

Tormod Heier er professor ved Forsvarets høgskole. Han vil fordra ut fra en av sine bøker: «En randstat på avveie? Norges vei inn i den nye kalde krigen».

Lille Norge balanserer mellom de to atommaktene USA og Russland; dels ved å være Natomedlem som inviterer USA inn i landet slik at Russland avskrekkes fra å øve press mot Norge. Men også ved at norske myndigheter pålegger seg selv begrensninger på hvor mye USA og NATO får være i Norge. F. eks ved ikke å ha permanent tilstedeværelse av allierte soldater i Norge i fredstid og ved ikke å ha øvelser for tett på Russland.

Denne balanseringen lever fortsatt, men den er også under press fordi stormakts rivaliseringen mellom USA og Russland øker i kjølvannet av Ukrainakrigen. Dermed øker også den norske avhengigheten av USA. Avhengigheten betyr at norsk og amerikansk sikkerhet knyttes tettere sammen. Men det betyr også at norske lokalsamfunn knyttes tettere opp til USAs fremskutte forsvar i Nord-Europa. For eksempel på Rygge, der ett av USAs 12 støttepunkter i Norge ligger. Herfra kan USA og Norge og NATO operere sammen for å holde Russland unna Baltikum, Sverige og Finland. Men ulempen er at de amerikanske basene også risikerer å tiltrekke seg uønsket russisk oppmerksomhet. For sett fra Moskva blir Norge et mulig springbrett for USA og NATO. Dermed rykker også norske lokalsamfunn høyere opp på listen over mål som russerne vil ha en interesse av å kartlegge og eventuelt ødelegge i en krise eller krig. Dette er et dilemma som Norge forsøker å unngå. Ikke minst fordi det er i norsk interesse å unngå at stormakts rivaliseringen spiller inn over egne nærområder og militariserer norske sivilsamfunn og kysten utenfor.

Dette vil bli en kveld hvor Rygge ungdomsskoles storstue Gullfunnet vill fylles av innbyggere fra både Moss, Våler og Rygge.

Gratis for medlemmer av Rygge biblioteks venner og Mossebibliotekenes venner, andre kr 100