Ønsk meg heller god tur – Alf van der Hagen om Ingvar Ambjørnsen

Alf van der Hagen kommer til biblioteket for å fortelle om Ingvar Ambjørnsens liv og forfatterskap

Høsten 2023 utga Alf van der Hagen den kritikerroste samtaleboken «Ønsk meg heller god tur», hvor Ingvar Ambjørnsen åpenhjertig forteller om sitt liv. Dette er det nærmeste vi kommer en selvbiografi fra forfatteren. Ambjørnsen, som i dag er alvorlig syk, forteller om sitt liv gjennom ni kvelder og netter i Hamburg, og gir leserne en unik mulighet til å være flue på veggen.

I høst besøker Alf van der Hagen Mosse-bibliotekene for å holde et foredrag om Ingvar Ambjørnsens  liv og forfatterskap. Han vil ta oss med fra Ambjørnsens oppvekst i Larvik til tiden før han debuterte på eget forlag i Bergen, videre til årene uten fast adresse i Oslo, og fram til han flyttet til Hamburg i 1985. Her utviklet han en av Norges mest produktive og populære forfatterskap.

Ingvar Ambjørnsen er kjent for å skape karakterer som ofte står på kanten eller utenfor samfunnet. Disse karakterene er preget av angst, psykisk uro, rus og utenforskap, men de bærer også med seg varme, humor, vennskap, solidaritet og sterke naturopplevelser. Hans bøker har blitt elsket av både unge og voksne lesere, og har etterhvert etablert seg som folkelesning.

Med støtte fra Mossebibliotekenes venner