Om dette arrangementet

Bibliotek

Kampen om verdensmakten: USA og Kina i det 21. århundre

Foredrag ved Øystein Tunsjø på Rygge bibliotek

Foredraget holdes post- presidentvalget i USA, og det er naturlig å reflektere over veien videre. Øystein Tunsjø, professor ved forsvarets forsknings-institutt, er forfatter av boken «Kampen om verdensmakten» som ble utgitt på Dreyer forlag i år. Han er leder av Asia-programmet ved Institutt for forsvarsstudier på Forsvarets Høgskole, har vært gjesteforsker ved Harvard og MIT og var medlem av den regjeringsoppnevnte Forsvarskommisjonen av 2021 som leverte sin NOU «Forsvar for fred og sikkerhet» i 2023.

USA og Kina er vår tids supermakter, og rivaliseringen mellom dem fører blant annet til både økt militær spenning, samt økt teknologisk utvikling. Den internasjonale orden har blitt endret og Tunsjø ser på hvilke konsekvenser dette kan ha for NATO, Europa og Norge.

Hva skiller interaksjonen og rivaliseringen mellom USA og Kina, i forhold til den som var mellom USA og Sovjetunionen? Tunsjø har gjort seg tanker både om hvordan kampen om verdensmakten kommer til å utspille seg, samt hvem som trolig vinner denne kampen.

Gratis inngang