Sted / Rom
House of Foundation

Book Bottom: historien om Robert Wyatts Rock Bottom

Thomas Hylland Eriksen og Øivind Hånes snakker om Robert Wyatts plate «Rock Bottom.» på House of foundation

Den 26. juli 1974 utga Robert Wyatt albumet Rock Bottom. En musikk som verden aldri før hadde hørt maken til.

Wyatt var trommeslageren i bl. a. Soft Machine som var en av drivkreftene bak den eksplosive kreativiteten på den britiske musikkscenen i første halvdel av 1970-årene. Canterbury-rocken skapte et skjæringspunkt mellom jazz, rock, pop og eksperimentell kunst som ikke lignet på noe annet.

Den 1. juni 1973 falt Wyatt i sanseløst beruset tilstand ned fra et vindu i fjerde etasje og ble lam fra livet og ned. Rock Bottom var det første han spilte inn etter denne nesten fatale ulykken.

Thomas Hylland Eriksen og Øivind Hånes vil denne kvelden snakke om både Wyatt, albumet og hele den musikkscenen det sprang ut av. Selvsagt blir det også musikkeksempler.

Hånes er forfatter, musiker og komponist, og har bl.a. vært nominert til Nordisk Råds litteraturpris.

Hylland Eriksen er sosialantropolog og forsker. Internasjonalt er han mest kjent for sin forskning om etnisitet, nasjonalisme og globalisering. De siste 30 årene har han vært en sentral debattant og premissleverandør i norsk offentlighet.

Arrangementet foregår på House of foundation og er arrangert av Mossebibliotekene. Gratis inngang.